Z krajín Vyšehradskej štvorky (V4) je Slovensko zatiaľ jediné, kde sa
táto náhrada nafty predáva. V Česku by mala v ponuke pribudnúť v tomto
roku, v Poľsku bude na toto palivo legislatíva pripravená tiež v tomto
roku a zároveň by u našich severných susedov mala skupina Orlen dokončiť
rafinériu. V Európe palivo vyrábajú spoločnosti ako Neste, Preem,
Repsol a ENI, pričom najväčším výrobcom je práve fínska spoločnosť
Neste.
"Ak sa dopravcovia rozhodnú, môžu začať znižovať emisie v podstate
okamžite a s využitím existujúcich nákladných vozidiel so spaľovacím
motorom bez potreby akýchkoľvek zásahov do vozidla. HVO100 tým
odstraňuje zásadnú bariéru, ktorou je v prípade ostatných nízkoemisných a
bezemisných palív nutnosť obrovských investícií do vozového parku,"
uviedol Halász. Toto palivo je kompatibilné s motormi emisnej triedy
EURO 6, pričom na viečku nádrže by malo byť označenie XTL.
Nevýhodou bionafty HVO je jej vyššia cena a tiež potenciálny nedostatok
surovín na jej výrobu pri zvýšenom záujme dopravcov. Používanie HVO tiež
neovplyvní výšku mýta napríklad v Nemecku, kde už zohľadňujú aj
množstvo vypúšťaného oxidu uhličitého (CO2).